معلم حسین کارگر، ملکین‌دوزی را اکتسابی خاطره گرفته و پا جای پای پدرش گذاشته است؛ همانطور که بابا پایش را با اطمینان جای پای بابا گذاشت و آخر و عاقبت به نیکی شد؛ معلم حسین، هرچه یاد گرفته از بابا کسب کرده ماننده پدرش و بقیه اجدادش . 

کیف اداری

در گذشته، ملکین در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک، به برهان راحتی و خنکی و این که پوشیدنش مانع از تعریق پا در فصول گرم سال می‌شد، یکی از پای‌پوش‌های فراوان پرطرفدار به شمار می‌آمد . به اعتقادوباور حاج حسین و مشتریانش، ملکین، منجر بهبود پادرد و کمردرد میگردد و حتی بوی بد پا را نیز رفع می نماید . 

کیف دوشی

حاج حسین، مواد اولیه‌ و زمینه نیاز خویش را معمولاً با مهاجرت به قلات در یک سری کیلومتری شیراز تنظیم می نماید . 

کیف دوشی نه

قیمت 

ملکی‌هایش را با اعتنا به مقدار کاری که صرف آن شده است، مشتری‌ها انتخاب می‌کنند؛ قیمتی که کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نمی باشد ولی در هر ماه مگر یک سری جفت ملکی فروخته می‌گردد و چقدر برای او نتیجه دارد؟ 

حاج حسین به خبرنگار ایسنا گفت: کارهای اول ملکین‌دوزی حدود ۲۴ ساعت به ارتفاع می‌انجامد . لایه ‌رویی ملکی از نخ پنبه(رووار) (roovar) و چرم گاو و لایه‌ی زیرین از لاستیک سفت و فشرده و در مواقع نادر از پارچه‌های در نیز فشرده شده، (حدود ۵۰۰لا) است که مثال آن صرفا در شهرضا یافت می شود . 

کیف دوشی

استاد ملکین‌دوزی گفت: هر ملکین سه نصیب دارد؛ رُووار، راه و تخت و در دیرباز در تولید آن، سه نفر همکاری می‌کردند؛ رویه‌ی ملکی یا این که رُووار را ن با سوزن رویه‌بافی و نخ پنبه‌ای سفت و دولا می‌بافتند . 

 

وی گفت: بافت یک رویه ملکی با نخی که ضخامت آن میانگین می‌باشد حدود دو روز طول می‌کشد و بهترین ملکی از نخ دقیق پنبه‌ای دولا بافته میشد و نقش‌های هندسی زیبایی که سوراخ‌های کوچکی به هنگام بافت در آن درست گردیده بود، داشت . بافت این مدل برهه زمانی بیشتری می‌طلبید . 

 

استاد حسین گفت: نفر دو‌مین که در عمل ساخت ملکین همیاری داشت‌، پاره‌دوز یا این که تخت‌کش یا شیوه‌کش بود که تخت ملکین را از کتان محکم یا کهنه (لته کهنه) که آن را با شمشیر یا شفره به شکل نوار ۲ سانتی‌متری پهن می برید . 

 

وی 

گفت: در سالیان اخیر که تعداد لاستیک‌های فرسوده و کهنه خودرو در کشور ایران زیاد شده است، بخش اعظمی از ملکین‌دوزان از لاستیک، تخت ملکین درست می‌کنند!! 

استاد حسین گفت: ملکین‌باف یا این که ملکین‌دوز، نفر سو‌مین بود که رووار و راه را به هم متصل می کرد و پای افزاری خوش‌پوپ می‌ساخت و اولین وظیفه‌ی ملکین‌دوز این بود که دوره یا کمر محکمی دور تا به دور تخت بدوزد . 


charmsara حسین ,ملکی ,ملکین ,ملکین‌دوزی ,بافت ,کهنه ,استاد حسین ,کارگر، ملکین‌دوزی ,حسین کارگر، ,معلم حسین ,حسین کارگر، ملکین‌دوزی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

هنری دهک 7 پایگاه تخصصی مهندسی ایمنی و عمران jikoti مجله تفریحی سرگرمی گیم و بازی های رایانه ای│کاسپلی│فکت│ مرکز فروش تور و بلیط آنلاین پارسی فان - مجله تفریحی ، سرگرمی ، دانلود فیلم و سریال